lördag 28 januari 2012

Gittans ägg


Jag trodde ju för ett tag sen att Gittan kanske lagt ett ägg. Det visade sig att det var Stina som var skyldig till det=)Idag därimot så ploppade Gittan ut ett ägg som är mindre och vita prickar i skalet. Tydlig skillnad på de 3 damernas ägg. Synd bara att äggkläckaren redan är igång. Nu har jag ju i och för sig tre helt obesläktade ägg som jag fått av Lotta som fick kycklingar av mig i somras. Tre ägg av Stina och ett av Britta. Hoppas nu på liv i alla äggen, och inte bara tuppar. Fortsättning följer...

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att du kört igång maskinen....hoppas verkligen det blir "nåt". Du vet väl att du ska lysa äggen för att se om de är befruktade om en vecka????Annars bör man plocka ur dem, äh det är klart du vet. Ha en trevlig kväll! Kram Cathrin

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte lysa dem mest av nyfikenhet, jag visste inte att man borde plocka bort dem. Men det ska bli riktigt spännande:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där!! Man kan ju inte veta allt:-) Det som kan hända är att ett obefruktat ägg kan explodera om det ligger i värme och förstöra alla andra ägg. Sur äggtoddy vill man ju inte ha vare sig i maskin eller under en höna, men gärna en fräch i "lilla" magen:-) Pst.....hade jag din adress kanske det kunde dimpa ner ett litet kort i din låda med, blink, blink. Kram Cathrin

      Radera
  3. Tänk att de lägger ägg mitt i vintern ändå, hade jag tänkt skriva tills jag kom på att ni har förmodligen en helt annan vinter än oss. Vi har snö i massor och mörkt, men det har ljusnat ordentligt dock. Mina hönor förra vintern tog paus i några månader. De åt mat och vilade. En vintersemester tills det blev dags att köra igång igen :))

    Ann-Louise

    SvaraRadera