onsdag 5 juni 2013

snart kycklingar

På fredag ska det kläckas 5 små förhoppningsvis. Men nu har en till höna lagt sig och snott åt sig av äggen. Vi har valt att plocka bort alla nytillkomna ägg i stället för att hägna in hönan den här gången. Så för några dagar sen kom höna nr två på att det kan nog vara kul det här. Så vad gör man nu? Ska vi bara låta dem sköta det själva, eller ska vi dela på äggen åt dem? Gubben tycker dem ska få sköta det på sitt vis, att man inte ska lägga sig i så mycket. Men jag är ju en hönsmamma;)Tänk om dem bråkar om dem, eller pickar nån kyckling. Vi får väl se hur det artar sig. Om man är med så kanske man kan ingripa om det blir knas. Håll tummarna så återkommer jag framåt helgen. Ha det gott/Marie

2 kommentarer:

  1. Vi har precis samma dilemma och har haft det varje år. Efter ett tag när en av damerna legat på sin ägghög kommer ngn annan och antingen snor hela högen eller delar redet. Tidigare har vi gjort så att vi flyttat över "extramamman" till ett annat rede med andra ägg, kan ju tillägga att man måste vara mer envis än hönsen eftersom de hoppar tillbaka så fort man vänder ryggen till;) Förra året gjorde vi på samma sätt men det gick inte alls bra, båda mammorna övergav sina ägg men den ena kom tillbaka men då var det bara ett ägg som kläcktes. Antar att de andra blivit för kalla och kycklingarna dött, för vi hade lyst dem ngn dag tidigare och då var allt ok. I är har vi sagt att vi ska ha is i magen och hoppas att de löser det själva. Har hört flera som haft höns som delat på mödraskapet. Men jag håller med dig, jag är oxå som en hönsmamma och får hjärtklappning bara jag tänker på vad som kan hända om det inte går bra.
    Lycka till och det ska bli intressant att höra hur det blev.
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Vi har precis samma sak här!
    En höna som samlat ägg o lagt sig ute!
    Nu har en annan gått dit o lagt sig bredvid..
    Jag har inte brytt mig utan tänkt att det där får dom lösa själva men nu är det snart dags för kläck o jag måste försöka fånga in dom så inga fåglar tar kycklingarna om det nu blir några!
    Vilka bekymmer man har med höns! =)

    Ha det bra!

    Kram Liza

    SvaraRadera