söndag 1 april 2012

Ruvhöna!


Nu ligger Gittan på ägg. Sen i fredags har hon lagt sig platt;) Jag hade samlat några av hennes ägg så jag la under 5 st, plus att Britta har klämt dit ett. Och Stina ville vara med på ett hörn så ett av hennes fick också vara med. Som ni ser ligger ett ägg utanför gallret, det är därför gallret finns där. Annars skulle det komma till nya ägg varje dag. Dem vill verkligen få dit sina ägg damerna. Hoppas det hinner bli lite varmare innan det är dags för kycklingarna att titta ut. Ha det gott/Marie

3 kommentarer:

  1. Vad kul att få kycklingar naturligt också. Hoppas att hon vill ligga hela tiden, fast när du har kläckare kan du ju ta över om hon skulle få för sig att kliva av.
    Själv hoppas jag på många damer bland mina ägg som ska i kläckaren :)

    SvaraRadera
  2. Yes nu är det igång vad härligt med vår och ruvande hönor. Hae oxå 2 som ligger men de har inte fått några ägg men det får bli nu i helgen. Maskinen har jag stoppat in 60 ägg i och lös dem i går men lampan var dålig så de bruna och gröna äggen var svåra att se i, och det bästa av allt....mina Brahmaägg var det liv i:-) Underbart att se att även du ska bli Mormor jag har börjat räkna ner nu 18 dagar kvar till utsatt tid......tjoho vilka bra mormödrar vi ska bli vi har ju övar på kycklingar. GLAD PÅSK till dej Kram Cathrin

    SvaraRadera
  3. Kul att Gittan har börjat ruva. Hoppas att det blir många fina kycklingar! Vi får se om det är några hönor i min lilla hönsflock som är intresserade av att ruva. Skulle så gärna vilja ha kycklingar. Bra tips med gallret. Glad Påsk till dig och hönorna :)
    /Eva

    SvaraRadera