tisdag 12 juli 2011

Svettigt



Ja herre gud! Åsa vill ju upp på pinnen nu till natten. Vi har haft kompostgaller så kycklingarna har varit avskilt från resten av flocken. Mest för att Freddie e så på och ska para sig på morgonen, även om hönan inte vill=( I morse blev det kaos, vi hade ljudet på hela natten till webkameran(mm idiotvarning) Fick rusa ut vid sju och släppa ut Åsa med kycklingarna för de bara sprang runt i hönshuset. Nu tar sig kyckllingarna över gallret och följde med Åsa upp. Men de halkar och har sig, så jag tror de ska bryta nacken eller benen i gallret. Hulda tog sig upp på min axel och burrade in sig i mitt hår=) jag tänkte nästan hämta sovsäck och sova i hönshuset(mm ännu mer varning) Sen la jag handdukar på gallret, men nu när jag skriver har Åsa hoppat ner. Hon tycker nog det är jobbigt med 9 bebisar under vingarna på pinnen. Det är nog första och sista gången jag har kycklingar =)Hur gör alla andra hönsmammor? Ha det bra, jag ska tillbaka till webkameran nu/Marie

3 kommentarer:

  1. Nog kan det vara en del stök och bök i början innan kycklingarna har lärt sig att sitta pinne ;-)

    Just nu väljer våra kycklingar att sitta i hyllan där vi har redena eller på gallren över ruvredena. Hönsmor får sitta själv på pinnen. Kycklingarna ligger istället tätt och värmer varandra :)

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig. Det en städnig oro att ha små. Det är ännu värre när man har små utan mamma. Men hav tgröst, de blir snart självgående.
    Tråkigt med den döda kyckligen. Sånt är aldrig roligt.
    /Anna

    SvaraRadera
  3. ok det låter ju hoppfullt/Marie

    SvaraRadera